Tiada apa yang istimewa..semua cerita dalam blog ini sebahagian daripada "Perjalanan" hidup saya untuk dikongsi bersama anda..

Tuesday 22 May 2018

Resepi Sambal Tomato


Hari ni masuk Ramadhan ke-7. Masih belum terlambat rasanya utk aku mengucapkan selamat berpuasa kepada semua umat islam tak kira la dimana berada..bila time bulan puasa ni pening nak masak ape.. Takpe..kite masak simple je..mudah..
Sambal ni aku buat untuk berbuka semalam..sambal ni sedap makan bersama ayam bakar..die macam sambal ayam penyet tu..aku google pastu tengok kat Youtube resepi ni..banyak kaedah dan cara sebenarnya ikot selera masing-masing.

BAHAN-BAHANNYA:-

2 biji tomato sederhana besar
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
6 biji cili merah
4-5 biji cili api
belacan (agak-agak, lebih lagi sedap)
1 sudu makan jus limau nipis (aku tak letak pon sebab xde..kalo ade letak)
secubit gula utk bangkitkan rasa
2 sudu makan minyak masak

Cara-cara:-

1. Panaskan kuali dengan 2 sudu makan minyak masak. Masukkan bawang, bawang putih dan belacan dan cili merah dan cili api..tumis sehingga layu.. tak cukup minyak boleh tambah sikit. Angkat semua bila dah layu.Kemudian goreng tomato pulak dengan sedikit minyak..masak sampai layu.
2. Dalam keadaan cili panas boleh ditumbuk menggunakan lesung batu..bahan-bahan yang sudah layu akan lagi senang untuk ditumbuk. Tak payah tumbuk halus sangat..kasar sikit-sikit tu takpe..


 3. Cili yang dah ditumbuk boleh diletak dalam bekas lain dan masukkan tomato yang dah digoreng tadi dan lenyek-lenyek kan sebab tomato dah lembut..aku saja asingkan sebab susah nk tumbuk cili tu kalau dah campur dengan tomato..die akan terpercik-percik.

4. Akhir sekali campurkan tomato dan cili-cili yang telah dihancurkan tadi. Boleh la tambah air limau nipis dan gula dan gaul..siapppp..
Nahhh..siap sudah sedap dimakan dengan nasik panas ayam panggang..ayam goreng ke.. telur pon sedapp..tamat la sudah perkongsian saya pada kali ini.. tunggu esok-esok..cuma tahun ni ramadhan slow sikit sebab my husband tengah berdiet..hokeh selamat mencuba ya..byee...



No comments:

Post a Comment