Tiada apa yang istimewa..semua cerita dalam blog ini sebahagian daripada "Perjalanan" hidup saya untuk dikongsi bersama anda..

Monday 4 June 2018

Bebola Kentang Keju

Ramadhan ke-19 sudah kite..sekejap aje rasenye..tak lame lagi dah nak raya..tahun ni aku tak banyak post pasal resepi sangat sebab jarang memasak..maklum la alahan terukk..bkn alahan mengandung..alasan pemalass..hehe..kali ni aku nak share resepi bebola kentang..

Resepi ni aku tengok kat Youtube je..aku syak org ni org Singapore kot..dan makanan ni popular di sana diorang panggil kentang ball. Resepi asal dalamnye daging..sbb umah aku takde daging aku letak cheese..bende ni asalnye makan dengan sup..daun bawang dan bawang goreng tabur atas..aku kan alahann..so takde la supnye..next time mungkin aku akan buat yang asal..jom start..


Bahan-Bahannya:-

5 biji kentang sederhana besar..
beberapa keping cheese (yang makan ngan roti tu ye)
6-7 keping biskut lemak ditumbuk sederhana kasar
1 bijik telur

Cara-caranya:

1. Buang kulit dan rebus kentang hingga empuk
2. Lecek kentang hingga betul-betul halus sehingga boleh dikepal
3. Bentuk kentang menjadi bulat dan masukkan cheese yang di potong 2..ikut selera nak sumbat sekeping tu pon boleh..bentukkan menjadi bulat..buat sehingga habis.
4. Panas kan minyak..golek kan dalam telur yang dah dipukul..kemudian golekkan pulak dalam biskut tadi..dan goreng..pasti kan bebola ditenggelami minyak supaya masak sekata..boleh angkat bila warna nya dah bertukar kepada golden2 gitu..ok..daaa...

SELAMAT MENCUBA..!!




No comments:

Post a Comment