Tiada apa yang istimewa..semua cerita dalam blog ini sebahagian daripada "Perjalanan" hidup saya untuk dikongsi bersama anda..

Tuesday 24 April 2018

My Skincare Routine


Seperti yang dijanjikan pada entry sebelum ni..aku akan kongsikan rutin yang aku buat untuk penjagaan kulit muke aku setiap hari dari pagi sampai sebelum tidur..


Untuk pengetahuan korang aku guna produk drugstore je..yang jual kat Guardian dan Watsons tu..dulu aku pakai Safi Rania..sekarang aku tukar..aku memang suke campur-campur.. First muke aku tak bermasalah dan diingatkan satu-satu produk tu bukan semua sesuai dengan kita..
     Safi Rania yang sesuai dengan aku,pencuci Safi Rania yang cair tu..dengan toner..krim malam dan siang..yang lain pakai muke jadi kering..untuk jangka masa sekejap ok..tapi lama-lama bagi aku tak ok..krim siang die aku pakai sampai sekarang..

Untuk masa terdekat ni..ni la pencuci muke aku hari-hari..produk dari Nano White, Awakening Snow Wash..ok la pencuci muke ni die tak mengeringkan alhamdulillah..
       Sesiapa yang tak tau kulit mengering cmne..ni nak bagi tau sikit..kalau kite cuci muke, selepas kite lap dan muke kering, akan rase cam kulit kite tegang semacam..jgn ckp kedut dah hilang..tu la pencuci muka yang mengering kan kulit..hokeh..tapi pencuci muke ni so far ok lepas cuci muke rase lembab je..


Toner ni aku ikut org pakai je..ramai pakai so aku try..alhamdulillah sesuai dengan kulit aku yang combination ni..kulit aku kering dan berminyak sebenarnye..bile pakai toner ni kurang la sikit berminyaknye..kalau tak macam boleh goreng ikan..hahahaha.. Tak best toner ni bau die cam ubat la..tak wangi dan takde alkohol..serta tak memedihkan kulit..



Serum ni pon dari Nano White jugak..brand Nano White ade 2 jenis..yang aku guna ni untuk brightening.. Serum yang lagi satu utk hilang kan spot tapiiii...selalu habis..out of stock..yang ade ni je so aku try je..aku suke sebab die jenis meresap..tak melekit..



Krim ni pon dah lama aku pakai..tak tahu berapa tahun dah..dari packaging lama..sampai sekarang.. Aku pakai krim ni lepas serum kering kat muke..lepas tu boleh la pakai bedak trus..dap-dap-dap je kat muke.
Untuk scrub, aku guna scrub dari Stives..die banyak jenis so kene ikot jenis kulit dan untuk ape..untuk blemish dan sebagainya.. Aku pilih macam kat atas nih..bau pon wangi..Scrub ni untuk daily..tapi 2 hari sekali dah cukup untuk aku.. Pada yang selalu makeup pg opis..makeup tebal-tebal..cuci muka je tak cukup mesti kene scrub..
      Biase nye  aku scrub bile dah nak tido..dan lepas bilas dan lap..boleh pakai night mask..
Lepas scrub muka..boleh apply Aloevera Soothing Gel ni. Aku gune sebagai night mask.
Aloevera Soothing Gel ni ade jual dekat Guardian je..murah je  Rm 20.00 cam tu.. cara untuk apply sapu tebal skit..dan boleh terus tido..besok pagi baru cuci. Kalau nak gune Sheet Mask tu pon boleh




 Kalau Sheet Mask aku guna yang jual kat Miniso & Yubiso tu..mudah dan murah. Kadang-kadang 2 pieces RM 5 pon ade..
Untuk makeup remover..aku gune ni je..setakat ni ok la aku gune..satu botol besar tahan bebulan..
Untuk makeup waterproof tu basah kan muke dulu terutama di bahagian mata dengan air terlebih dahulu..kalau ade fake eyelash bukak dulu.. Dengan menggunakan kapas muke boleh sapu seluruh muka.. Untuk mata, tekap kapas pada mata beberapa saat dan boleh wipes je..
       
       Dengan penerangan panjang lebar tu hope anda semua faham dan boleh cube..kalau nak cube lah..hehehehe..malas nak taip lagi..nantikan entry akan datang..thanks sebab meluangkan masa baca entry-entry aku..bye bye..Luv U olss...







No comments:

Post a Comment